Beneficiile Postului

Antidotul bolilor moderne.
8 beneficii ale postului de sănătate.

Există o soluție la bolile secolului XXI care să nu aibă efecte adverse, iar rezultatele să fie garantate?

Există. Nu o spunem noi. O spun studiile care au demonstrat că postul negru ajută în bolile cardiovasculare, respiratorii, gastrointestinale, endocrine, digestive, inflamatorii, sau boli ale pielii.

De ce se întâmplă
toate acestea?

Pentru că înfometarea alertează organismul și trage un semnal de alarmă. În acel moment, metabolismul intră în priză și provoacă modificări hormonale în toate sistemele organismului, de la cel endocrin la cel neurologic. Acești hormoni mobilizează rezervele acumulate în organism. Anumite funcții vitale se reduc, precum respirația și ritmul cardiac, iar sistemul digestiv se odihnește.

De aici, presiunea sanguină scade, la fel și trigliceridele, colesterolul și glicemia. În fapt, totul se întâmplă la nivel genetic de unde pusee de informație sunt transmise către celulele din ficat, inimă, mușchi.

Astfel, în timpul postului, ca un automatism, unele gene devin foarte active, altele intră în hibernare. Cele active continuă să transmită informații către celule, modificându-le funcțiile și plasându-le sub protecție.

Interesant e că în cazul celulelor bolnave, efectele sunt exact inverse. Așa se face că celulele sănătoase devin foarte active, iar celulele bolnave mor. De aici și faptul că postul e benefic nu doar în vindecare, ci și în stimularea longevității.


1. „Anorexia celulelor”, combătută prin post

Obezitatea, diabetul, incapacitatea organismului de a asimila vitamine, astmul sau problemele cardiovasculare nu sunt neapărat patologii cât semnale ale organismului care ne transmit că e timpul să luăm o pauză. Iar postul asta face. Cel mai bun exemplu și cele mai multe studii s-au făcut în cazul persoanelor care sufereau de diabet de tip 2.

Această boală apare atunci când corpul este incapabil să mai folosească eficient insulina produsă de pancreas. Celulele devin rezistente la insulină și nu o lasă să intre, așa încât, acestea mor de foame. În paralel, nivelul de glucide crește simțitor și astfel apare obezitatea, unul unul din efectele adverse cele mai neplăcute atunci când suferim de diabet. Din fericire, postul negru e cel care poate rezolva această problemă. În momentul în care organismul trece printr-o perioadă de abstinență de la calorii, nivelul zahărului în sânge se reduce simțitor, iar celulele, vrând nevrând, sunt nevoite să își reducă din rezistența la insulină.


Un studiu realizat pe 10 persoane care sufereau de diabet de tip 2, arată că postul intermitent pe perioade scurte de timp au redus semnificativ nivelul de zahăr în sânge și au permis celulelor să se hrănească mai bine. Studiul a durat 6 săptămâni și a fost împărțit în 3 etape. Etapa de dinainte de post, etapa de post și etapa de după post. În fiecare săptămână pacienții au făcut un set de analize complete. În perioada de post, pacienții nu au avut voie să mănânce nimic timp de 18, chiar 20 de ore pe zi.

Studiul realizat de Centrul Național de Informare Biotehnologică din SUA arată că postul a dus la scăderi semnificative în greutate. Mai mult, în cele două săptămâni de post, toți pacienții au avut nivelul glicemiei mai mic cu 34%. Asta pentru că pacienții au consumat mult mai puțini carbohidrați și grăsimi iar organismul nu a avut de ales decât să se autoregleze.

6 din cele zece persoane care au participat la studiu au declarat că ar vrea să repete experiența.

De ce în timpul postului efectele diabetului au fost reduse? Pentru că în timpul acestuia, sensibilitatea organismului crește, este mult mai alert, declanșează un instinct de conservare care anulează rezistența organismului la insulină, așa încât glucoza să fie mai ușor transportată din sânge în celule.


2. Pentru o viață lungă, consumați post intermitent o dată pe lună

O altă boală luată în vizor de organism în timpul postului sunt inflamatiile. De cele mai multe ori, inflamațiile pot fi semnul unei boli de inimă, al unui cancer, sau o artrită reumatoidă. În fapt, aceste inflamații sunt doar o măsură protectivă a organismului, care în felul acesta se apără de infecții, boli sau lovituri. În cazul acestor probleme de sănătate totul a pornit de la un studiu pe animale care a arătat că postul intermitent a mărit speranța de viață, a redus inflamațiile și riscul de cancer. De aici încolo a fost doar un pas ca postul să fie studiat și pe oameni.

De data aceasta a fost vorba de 21 de bărbați și 29 de femei, toți sănătoși. Studiul s-a desfășurat în timpul Ramadanului, iar atenția a fost doar asupra citokinelor inflamatorii și a biomarkerilor imunitari. Toate cele 50 de persoane și-au făcut analize înainte de Ramadan, în timpul postului și după el. Iar rezultatele au fost fabuloase.

Citokinele proinflamatorii (adică moleculele care transmit informații între celule), factorul de necroză tumorală, tensiunile arteriale sistolice și diastolice, greutatea corporală, procentul de grăsime corporală, toate acestea au avut valori semnificativ mai mici în Ramadan, comparativ cu înainte și după post. Mai mult, celulele imune au scăzut semnificativ și au rămas în intervalele de referință. Asta înseamnă că postul nu doar că ajută la prevenirea bolilor inflamatorii, dar și întărește metabolismul și sistemul imunitar, crescând astfel speranța de viață.


3. Trigliceride, colesterol, boli ale inimii? Nu și când ții post

31,5% din decese la nivel global sunt cauzate de boli ale inimii. Sistemul cardiovascular este cel mai afectat de stilul de viață haotic și alimentația nesănătoasă impusă de societate. Și totuși, există o soluție și la această problemă. Un studiu realizat la scară restrânsă arată că postul alternativ (cel în care o zi mănânci și o zi nu) poate reduce nivelul de colesterol cu 25%. Același studiu arată că nivelul de trigliceride poate scădea chiar și cu 32%: O altă analiză realizată pe 110 persoane obeze a arătat că postul negru ținut pe o perioadă de trei săptămâni scade presiunea sanguină, trigliceridele și colesterolul. Cel mai mare studiu a fost realizat între 1994 și 2002 în Utah, unde incidența bolilor cardiovasculare este foarte mică. După mai multe cercetări, oamenii de știință au descoperit că această reducere semnificativă a bolilor cardiovasculare se datorează faptului că o mare parte din populație practică o dată pe săptămână post negru,din raționamente religioase.



4. Corpul înfometat cu cap are minte creativă

Cele mai interesante date le avem la nivel neurologic. Știm deja că atunci când postim este stimulată secreția de adrenalină, leptină, noradrenalină și serotonină. Nu degeaba se spune despre post că te schimbă nu doar la nivel fizic, ci și mental. Că îți influențează personalitatea și o îmbunătățește.

Un studiu realizat pe șoareci a arătat cum postul intermitent poate îmbunătăți funcțiile mentale. În plus, un alt studiu, tot pe animale, ne arată cum postul intermitent nu doar că ne face mai creativi și ne ajută să gândim mai bine, dar și reduce simțitor riscul de boli neurodegenerative.

Putem merge chiar până acolo încât să îndrăznim să spunem că postul poate preveni și chiar ajuta în boli precum Alzheimer sau Parkinson.


5. Să mănânci în neștire fără să te îngrași, iată un paradox

Tot mai mulți dieteticieni recomandă postul în curele de slăbit. E și cel mai sănătos, și cel mai natural mod de a da jos acele câteva kilograme în plus care ne sâcâie. Deși, teoretic, abstinența de la mâncare ar trebui să scadă arderile calorice și deci, să ne îngrășăm, în timpul postului lucrurile stau exact invers. Asta pentru că postul intermitent de scurtă durată stimulează metabolismul, îl pune în gardă, iar arderile de grăsimi sunt mult mai rapide.

Asta se întâmplă pentru că în timpul postului crește nivelul noradrenalinei, un neurotransmițător care stimulează slăbitul. Un review realizat e cercetătorii de la Universitatea Baylor din Texas arată că o zi de post pe săptămână, ținut pe o perioadă de 3 până la 6 luni poate reduce greutatea corporală cu până la 9%. Un alt review, de data aceasta scris de Departamentul de Nutriție de la Universitatea Illinois arată că postul intermitent pe o perioadă de 3 până la 12 săptămâni poate reduce greutatea corporală cu până la 8% și țesutul adipos cu 16%.


6. HGH, hormonul care te crește sănătos

HGH, hormonul de creștere, este vital atât pentru buna funcționare a metabolismului, cât și pentru prevenirea anumitor boli. Din fericire, în timpul postului nivelul acestuia crește. Este responsabil pentru creștere, metabolism, întărire musculară și mai ales, pentru slăbit. În plus, s-a descoperit că este și în strânsă legătură cu producția de insulină, așa că un nivel crescut de HGH va ajuta la reducerea toleranței la glucoză și, implicit, la diabetul de tip 2.

De ce în timpul postului nivelul de HGH crește? Pentru că sinteza acestui hormon depinde foarte mult de nivelul de serotonină, dopamină, li peptidele de eliberare a hormonului de creștere. Cum toți acești neurotransmițători sunt stimulați în timpul postului, automat și HGH va crește.

Și aici avem mai multe studii care demonstrează modul în care funcționează acest hormon. Unul dintre ele a înregistrat creșteri semnificative ale HGH, după un post de doar 24 de ore.


7. Tinerețe fără bătrânețe și viață cât mai lungă

Mai avem până să găsim pastila pentru nemurire (dacă o vom face vreodată). Până atunci, tot mai multă lume vrea să trăiască mult și dacă se poate, fără dureri. În ritmul de acum nu prea e posibil. Totuși, un studiu realizat pe șoareci care au postit tot a doua zi arată o reducere a efectului de îmbătrânire și o creștere a speranței de viață cu 83%.
În fond, e și logic. Un metabolism sănătos va funcționa o vreme mai îndelungată decât unul nesănătos.


8. Cancerul, boala secolului XXI

Nu întâmplător în ultimii ani, tot mai mulți medici recomandă ca în timpul chimioterapiei pacienții să mănânce cât mai natural și ușor. Unii pacienți au mers chiar mai departe și au ales să postească înainte de tratament, iar drept rezultat, au resimțit o scădere semnificativă a efectelor adverse ale chimioterapiei. Asta pentru că organismul era deja setat să ucidă celulele rele și să le protejeze pe cele bune. Să le protejeze, desigur, de chimioterapie.

Studii s-au făcut și pe animale. De exemplu, unul dintre ele ne arată că organismul șoarecilor care postesc timp de 24 de ore, tot la 48 de ore, e capabil să blocheze formarea tumorilor. Un alt studiu realizat la nivel celular arată că mai multe sesiuni de post sunt la fel de eficiente ca și chimioterapia.

Reduceri ale efectelor adverse pe cancer:

  • Oboseală
  • Slăbiciune
  • Pierderea părului
  • Dureri de cap
  • Amețeli
  • Greață
  • Diaree
  • Crampe abdominale

Începe Postul de Sănătate
și oferă-i organismului tău un binemeritat boost odihnitor